Oheň je elementem transformace. Intenzivní. Spálí na popel přesvědčení, která už neplatí, přetaví minulost, posvítí na budoucnost a vyžaduje naprostou přítomnost. Není to ani náš sluha, ani náš pán. Je to prostředek transformace, změny. Alchymie. V určité podobě sídlí i v nás, naší třetí čakře, ale právě proto, že tam sídlí i naše ego, jakákoli práce s ohněm a ohnivými rituály vyžaduje naši plnou pozornost, odevzdání se vedení, respekt k tomu, co nás převyšuje …a otevřené srdce. A možná i jisté zkušenosti. Oheň je i odvaha v nás. A tu potřebujeme, abychom mohli udělat krok ke změně. Ve mně se řádně přesmažila včetně všemožných zákoutí mého ega po husto-přísném pětiletém tréningu v útrobách Indie u mistra tradiční tantry Guruji Rajkumara Baswara. Yagna se tak postupně stala součástí i mého života. Na různých úrovních i v různých zemích.

Před několika lety do mého rodného domu v Praze zavítal astrolog ze severní Indie, Prateek. Známe se z Rišikéše, dlouholetý kamarád, mnohokrát jsem u něj byla na čtení nebo i rituálu v chrámu v nedalekém Haridwaru, protože mne tyhle věci zajímají a astrologie je i důležitou součástí tantrického učení. Tentokrát měl cestu do Evropy, konkrétně do Vídně, tak se stavil i v Praze, aby nabídl čtení z védského horoskopu mé rodině a všem přátelům, kteří měli zájem se s ním setkat. A mě nenapadlo nic lepšího, než to vše zorganizovat v domě mých rodičů. Na konci dne, kdy zanalyzoval pečlivě celou moji rodinu a nemilosrdně nastavil zrcadlo i komukoli, kdo přišel na návštěvu, zavelel, ať přineseme velký hrnec, že budeme dělat oheň. V tu chvíli už jsem tušila, co má v plánu. Yagna to rozhodně nebyla má první, ale obvyklé jsou spíše venku nebo v (kamenném) chrámu. Tohle bylo mé nové poprvé – s védským astrologem v Praze uprostřed obýváku na plovoucí dřevěné podlaze. Zděšení ve tvářích mých rodinných příslušníků bylo na místě, i když věděli, že se věnuji v Indii ledasčemu. Ač sice trochu nedůvěřivě, nakonec svolili (ne že by měli moc na vybranou). Připravil se velký hrnec, ve kterém jsme doma dělávali vánoční bramborový salát, trocha dřeva, Prateek vytáhl posvátné bylinky, odříkal magické mantry a bylo to. Instantní yagna na plavoucí podlaze ve třetím patře a díky správným opatřením přežila jako podlaha tak my. (Doma to prosím ale jen tak nezkoušejte! ? )

Yagna je ohnivý rituál. Dá se přeložit jako oslava boha (či bohů), milodar či pospolitost. To vše tento akt nějak vystihuje. Ať už yagna védská nebo tantrická, je to očistný rituál, který působí nejen na prostor, ve kterém se dělá, ale také na všechny účastníky. A dokonce i prý na ty, kdož prostor navštíví i dlouho po konání rituálu. Mistři praví, že kouř z yagny je antiseptický, léčí různé nemoci, likviduje parazity, bakterie i jiné mikroorganizmy v ovzduší a i když se kouře řádně nadýcháte (což se mi za pět let tantrického výcviku u Gurujiho podařilo opravdu hojně) prý tím očišťujete i sebe zevnitř. Ale hlavně: yagna pročišťuje mysl a pozvedá vědomí.

Rituál je v Indii běžnou součástí života a odpradávna to byla vlastně určitá vědecká disciplína. Tantra znamená technika a rituál je v mnohém celkem racionální proces podle určité kuchařky, která určuje co z čeho a jak a k čemu je dobré. Původně jsem vystudovala chemii, takže následování pracovních postupů mi není cizí. Máte vstupy do reakce, reakční činidla, reakční proces a určitý výsledek reakce. I tam jsme zahřívali, žíhali či chladili různé látky, ze kterých jakoby zázrakem vznikalo něco nového, žádaného. Pokud se to povedlo podle plánu, pochopitelně. Nejednou mi v laboratoři vnikl místo nádherné krystalické věci jasných barev, za kterou bych dostala vytoužené A, jakýsi rozkydlý zelený slizký hnus.

Věda. Vyžaduje trpělivost, plné nasazení, koncentraci a odhodlání studovat a poznávat. A také otevřenost – možná i k novým výsledkům. Je to součástí evoluce. Zvídavost i pokora. Ne náhodou master fyzik Albert Einstein pronesl mnoho osudových metafyzických vět. Visely nám zatvrzelým vědcům na očích v naší indické jógové hale (asi ne náhodou – zakladatel této tantrajógové školy byl strojní inženýr). A, upřímně, dlouho před tím, před patnácti lety v laborkách VŠCHT, mě ani nenapadl ten potenciál evoluce, která nás neustále vede někam dál za hranice našich přesvědčení a komfortních zón: Že z chemika nakonec může být i alchemik.

Také u yagny je důležitý postup, plná pozornost, ingredience …a frekvence, na kterou se lidé naladí. Jakési vnitřní rozpoložení. V postupu záleží na tom jak co kdy a v jakém pořadí. Vlastně to může být i poměrně komplikovaný proces, který se studuje obvykle mnoho let. Yagna umožňuje propojení s tím božským. Podle použití manter, ingrediencí a použitého sousledu dějů se z prostoru ohně stávají ústa boha či bohyně. Rituál má několik částí přes iniciaci a očistění k té „reakční“, kterou je obětování. Oběť je něco, co lidstvo provází od počátku a bez něj by vlastně neexistovalo. Matka (nejen ta lidská) musí ledacos obětovat, aby v ní a z ní vznikl nový život. Matka je nám i země, ze které čerpáme, která nám dává úrodu. Naše ultimátní matka. A úcta k matce je na místě.

Oběť v ohnivých rituálech vypadá tak, že do ohně dává postupně spolu s mantrami tzv. samogri – speciální směs, kterou můžou tvořit různé bylinky, duhy dřeva, ghí či kokosový olej či směs k tomu určených (obvykle) potravinářských ingrediencí. Složení samogri se liší podle božstev i záměru yagny. Opět jsou na to speciální receptury. Závěrem rituálu je vždy důležité vzdát úctu a modlitbou se omluvit za případné chyby – ať už vznikly v rámci pracovního procesu nebo i našich myšlenek, které neustále sklouzávají a málo kdo má plnou kontrolu nad tím, co se děje v jeho hlavě. Ale důležité je aspoň se o to snažit. Základem rituálu je vlastně koncentrace, která vede k meditaci a meditace rozšiřuje naše vědomí. Upgrade operačního systému.

Oheň je silný transformační prvek – přetavuje. Tak jako fénix shoří, aby mohl povstat z popela, i my se transformujeme ohnivým rituálem. Ale není to zdaleka jen o elementu ohně. Aby fénix mohl povstat z popela, voda mu vdechuje život, země jej vyživuje a dává tělo a vítr je ten, který všechno rozdmýchává.

Hlavním záměrem yagny je pozvedání vědomí. Pročištění našich myšlenek, přivádění světla do našich životů. Nejen pro ty, kteří se rituálů účastní, ale pro lidstvo jako takové. Je to tedy očistný rituál, silná forma mantra meditace. A důležitou součástí rituálu je pokora. Protože příroda a elementy, které ji tvoří, jsou mocné. Lidé by si sice možná přáli jim poroučet – tak jak se někdy praví „poroučíme větru a dešti“, ale tak to nemůže být, chceme–li žít v rovnováze. Příroda vždycky byla, je a bude větší než my. My jsme tu pouze návštěvníci. Naše ego by si možná přálo řídit vše, ale právě touha po moci stahuje lidstvo to jeho temné stánky. Důležitá je čistota srdce. Oprostit se od bolesti (třeba i té staré dětské zapouzdřené), nenechat aby nás v (jakékoli) práci vedla zloba, zášť nebo další projevy našeho nižšího já. To jsou sice možná častí návštěvníci našeho vnitřního prostoru, ale jako průvodci jsou nebezpeční neb nás vedou do míst, kde opravdu být netoužíme. A je pravděpodobné, že dlouhodobě nám tam dobře nebude. Proto je důležitá transformace myšlení a poznáváni sebe sama – celé své barevné škály, abychom věděli, kdo v nás právě sedí na řídící věži. A nenechali se zmást. Čím více lidí si dovolí poznávat sebe sama, tím více se bude měnit i život a vědomí celé společnosti. Ať už to bude pomocí rituálů nebo třeba jen jednoduše díky tomu, že si každý z nás denně na pár minut sedne do ticha a pohrouží se s odvahou do svého vnitřního prostoru. Pokud se z toho stane každodenní rituál, přináší to to, po čem vlastně všichni niterně toužíme – po spojení. A to, jak víme, je hlavní záměr a význam jógy.

 

Dagmar Volfová – Kala Aryavrat

www.simhayoga.cz

Pro možnost účastnit se ohnivého rituálu viz přehled akcí nebo email na dasa@simhayoga.cz

Share Button