Maha Shivaratri se překládá jako „Velká noc Šivy“. Protože Šiva symbolizuje čisté vědomí, je to jeden z nejdůležitějších svátků hinduismu, jógy a tradiční tantry a je oslavou překonání mentální temnoty a nevědomosti. Je to tedy i o práci s našimi osobními přesvědčeními a závislostmi.
MahashivaRatri se slaví jednou do roka ve specifický večer a pak i celou noc meditacemi, zpěvem bhadžanů a kirtanů na oslavu Šivy, modlitbami, rituály v chrámech… rozjímáním o našich přednostech jako jsou schopnost sebekázně, ovládat svou mysl, čestnost …a umění bdělé pozornosti – vědomí Šivy.
V daný den a noc se doporučuje držet plný půst („Black fast“) a vigil, tedy bdělost po celou noc do východu slunce, nebo alespoň významnou část noci zůstat vzhůru v rozjímání, meditaci a kontemplaci. S východem slunce se půst ukončuje, například ovocem.
Tento svátek se slaví se v Indii, v Nepálu a dalších hindu místech noc před novoluním v měsíci Maagha (jižní Indie) nebo v měsíci Phalguna (severní Indie), ale vychází to obvykle na stejné datum. Letos připadá na 26.2. 2025
Mytologie Mahashivaratri
Jak už to v hindu mytologii bývá, váže se k tomuto významnému svátku hned několik příběhů.
V Indii je mytologie velmi propojená s védskou astrologií a pohybem planet.
Jeden z těch méně známých příběhů vypráví o prokletí měsíce, který měl zemřít. Maa Sati (první žena Šivy) ale obdržela od svatého Markendaya mantru, která měla sílu pomoci nemocným a umírajícím vrátit zdraví a život. Na základě meditace s touto mantrou ve jménu měsíce nakonec Šiva změnil kletbu. Řekl Měsíci: „Od nynějška se na 15 dní budeš zmenšovat, jeden den budeš mrtvý a pak se vrátíš“. Tento den, kdy Měsíc ožívá, se označuje jako ShivaRatri. Shiva Ratri je tedy každý měsíc. Jednou za rok se slaví Maha Shivaratri, tedy velké Shivaratri.
MahaShivaRatri je také noc, kdy došlo k mnoha důležitým setkáním Šivy a Šakti a kdy se Maa Parvati (druhá žena Šivy po smrti Sati) provdala za Šivu. To je důvod, proč se tyto dvě síly v nás během této noci vyrovnávají – díky kosmickému vyrovnání.
Další, již poměrně známý příběh vypráví o tom, že tento svátek je připomínkou události, kdy Šiva vypil jed, který se vynořil ze dna oceánu. Bozi (dévové) a démoni (asurové) se rozhodli rozdmýchat oceán, aby z jeho dna získali amrit, elixír života. Během procesu míchání se z oceánu vynořilo ledacos včetně vzácných kamenů, zlata, stříbra, Bohyně Lakšmí a další. To si bozi a démoni mezi sebou rozdělili. Ale mezi mnoha úlovky, které se objevily, byl i smrtící jed. Byl tak silný, že ani bozi ani démoni si s ním nedokázali poradit. I na ně působil. Jen Šiva mohl takový jed vypít bez újmy. A tak se Brahma a Višnu modlili k Šivovi, aby přišel na pomoc. Protože jen on, čisté vědomí, měl tu moc, vzal na sebe tento úkol a jed vypil. Méně známou částí příběhu je to, že ale i jeho jed začal ovlivňovat, až mu tělo začalo modrat. A tak se zjevila bohyně Parvati, Šivova partnerka, Šakti, která vstoupila do jeho hrdla v podobě Mahavídie Tary (kosmické síly) a udržela kontrolu nad jedem v jeho krku. Šivovi krk zmodral a proto jedno z jeho jmen je také Neelkanth – modrý krk.
Mytologické příběhy mají hluboký přesah do naší psýché. Někdy touha po elixíru a po tom krásném a dokonalém či naše chtindy (nejen materiální, ale též ty duchovní) můžou probudit i hluboko uložený jed, který zrovna úplně nechceme. Výkladů tohoto příběhu může být hned několik. Třeba i takový, že společnou součinností Šivy (vědomí) a Šakti (energie), kteří jsou dle tantry vnitřní aspekty každého z nás, lze nakonec překonat ledacos.
Yatra neboli svatá pouť
I v Indii se tradičně provádějí poutě na posvátná místa. Sama jsem yater absolvovala několik na různá posvátná místa v této nekonečně pestré a rozlehlé zemi. Některá byla spojena s Šivou, jiná s Mahavídiemi či 64 yoginí. Jedno z posvátných míst Šivy leží v horách v Kašmíru, Šrí Amarnath ve výšce okolo 4000 mnm, kam jsem se vydala meditovat – pěšky v rámci svých studií tradiční tantry (a užila si nefalšovanou výškovou nemoc, kterou jsem tak tak přežila). Jsou ale i místa spojená s Šivou, která jsou snadněji dostupná.
Tedy, to snadněji je v Indii někdy relativní.
Na severu Indie v horách nad Rišikéšem je posvátné místo, chrám Šivy zvaný Neelkant Mahadev temple, kam se vydávají tisíce a tisíce indických poutníků pro uctění aspektů Šivy – tedy čistého vědomí. Zejména okolo svátku MahaShivaRatri. Neelkanth znamená modrý krk a dle indické hindu mytologie je toto místo posvátné tím, že právě tady se odehrál výše zmíněný příběh o vypití jedu. Západními turisty to není místo příliš oblíbené neb cesta k němu je klikatá a dlouhá a na jejím konci, tedy vrcholu kopce, je místo tradičně po indicku plné lidí, hluku, směsi libých i nelibých vůní, rituálů v tlačenici, a jak už to v Indii bývá, obvykle se neleskne čistotou. Už kdysi při první cestě do Indie mě ale přilákalo a od té doby se tam na malou poutní cestu ráda pravidelně vydávám i já. I když není také úplně snadno přístupné. Během Šivových svátků se tam řady lidí vypraví po kolenou, plazením po zemi nebo prostě běžnou chůzí vzhůru. Další varianta je soukromý nebo sdílený džíp. Ono i když tam člověk jede sdíleným džípem, který funguje jako místní mhd (s minimální obsazeností 12 osob v autě), je to dost výzva. V ostrých horských zatáčkách, které zkušený, horským větrem ošlehaný řidič s indickým klidem řeže těsně nad srázem, příznačně, mám žaludek pravidelně až v krku. Dokresluje to charakter místa a pointu. Dolů pak s chutí chodím pěšky.
Na MahashivaRatri jsem obvykle bývala ráda v Rišikéši, kde je také řada významných Šivových chrámů. Jeden z nich se stal skoro mým druhým domovem a i nyní, když se sem tam vrátím do Indie, chodívám tam denně. Je v něm obrovský šivalingam, tedy symbol propojení šivy a šakti. Každý den ráno tam probíhá rituál šiva abišek, který je tradičním procesem uctívání šivy.
Šivalingam a šiva abišek
Známý prastarý tantrický symbol propojení je Šiva lingam. Je neoddělitelnou součástí hindu tradice nejen v Indii, ale mnohé jsem ke své radosti potkala i v Indonésii, Vietnamu či Kambodži. Šiva lingam je právě symbol propojení mužského a ženského principu. Lingam zasazený v jóni. A v rámci rituálu zvaného Šiva abišek je uctíván tradičně za recitace manter poléváním vodou (nejlépe vodouo z Gangy), mlékem, ghí, medem, cukrem, tvarohem, květinami, parfémem a přidává se i koření. Jeden z mých blízkých kněžích ve zmíněném Šivově chrámu v Rišikéši se vždycky usmíval, když pak přidával na konec to koření. Aby Šivovi dobře trávilo. V Indii je den Šivy pondělí, takže v pondělí se obvykle dějí větší rituály. A největší oslava je právě na MahaŠivaRatri. To dostává Šiva lingam i pořádný kabátek z květin, ale především je to významná energetická vlna, kdy se celý den a noc medituje s mantrou Šivy, často se drží půst a třeba i dva týdny předem se dodržuje přísnější režim životosprávy – pro vnitřní očistu a neulpívání. Více viz níže.
A jak slavím(e) doma?
Roky jsem takto slavila v Indii v Rišikéši u Maa Gangy. Posledních pár let je mnohé jinak a také spolu s péčí o malého syna již nedržím plný půst, ale mám svou verzi. Místo ke Ganze chodím k českému potůčku, zpívám si mantry a bhadžány, držím lehký půst a praktikuji, kdykoliv to jde. Udělám si i skromný šiva abišek na maličkém šivalingamu, který mám doma a medituji se specifickou mantrou, právě tou léčivou z prvního zmíněného mytologického příběhu. Dokud jsem mohla normálně spát celou noc, tak jsem tuto noc bývala vzhůru i doma. Ale protože s batoletem je mnohé jinak, i v tomto ohledu mám nyní úspornější sádhanu.
I doma ale vnímám, že je to čas vypouštění, (od)pouštění.
Máte-li možnost, je určitě vhodné zařadit meditaci a duchovní praxe, které pomohou navrátit se k sobě. Ke svému středu, k čistému vědomí, k esenci Šivy.
Je dobré vědět, že už 2 týdny předem se energie „sbírají“ k tomu velkému vrcholu. Obvykle tedy dva týdny předem držím lehce očistný půst – takový TAPAS. Což není v tomto smyslu španělská chuťovka, ale jógový závazek (nejen) pro tréning vůle. Obvykle to bylo pro mne vzdání se čokolády a přidání další meditace těsně před východem slunce, okolo 4:30 ráno, což je z pohledu jógy takový optimální čas na meditace s velmi silnou energií před rozedněním. Ale s mateřstvím a batoletem je spánek zatím natolik nedostatkové zboží, že zatím takovéto velkolepé časové meditační projekty neplánuji a medituji a praktikuji prostě během dne, jak mi to vyjde – obvykle kdykoliv syn zrovna spí. Mám také ráda na nějaký čas bezlepkové odlehčení a čas bez sladkostí. Prostě se na pár týdnů pro odlehčení vzdám toho, co jím někdy ráda, ale vím, že mému tělu až tak neprospívá. Je to taková lehká forma očisty – pro tělo i mysl (ono nás to mlsání umí zaměstnat na moha úrovních).
Další a o kousek delší tapas si pak dávám s velikonočním půstem.
Inspiruje vás lehká očista? Pokud ano, připojte se. Prostě z vlastní vůle a podle sebe. Ať už k MahashivaRatri nebo velikonočnímu postnímu období. Pro mne bylo před 13 lety toto období velmi významné. Přestala jsem pít alkohol a jíst maso. Přestože již v obojím nejsem po letech již tak striktní a ráda si během roku sem tam dám třeba rybu nebo skleničku vína, prvotní postní rozhodnutí mi opravdu přineslo do života řadu změn včetně regenerace těla i psýché.
Je to očista nejen těla, ale i mysli a stojí za to vytrvat alespoň pár dní či týdnů. Prostě čas, který si sami stanovíte. Není tu žádná vnější kontrola. Je to o pěstování vůle a sebeúcty. Manipura a vnitřní oheň v akci.
Šiva a Šakti
Jóga není (jen) fyzická forma praxe. Je to stav propojení. A nevnímám ji jako finální destinaci, ale spíše jako proces plný neustálých změn (šakti) s chvílemi plné přítomnosti (šiva).
Maha Shivaratri je oslavou vědomí a zároveň propojení mužského a ženského principu v každém z nás. Pro to, aby naše vztahy s druhými byly harmonické, nejdříve potřebujeme tu souhru vnitřních faktorů v našem osobním systému. Maha Shivaratri je tedy i oslavou naší vnitřní svatby: Šivy a Šakti (Parvati) – našeho mužského a ženského principu.
Kvalitami lásky a čistého srdce jsou vděčnost a odpuštění.
Co nám v tom brání, jsou naše staré smutky a také vnitřní odpor, který si tam držíme jako štít.
Často má kořeny v našich emočních zraněních z dětství.
Tři základní hybné síly: stvoření, udržitelnost a rozpuštění/destrukce máme všichni v sobě a vládnou vesmíru. Indové je pojmenovali Brahma, Višnu a Šiva.
Šiva se překládá jako ničitel, ale není to destrukce ve smyslu v jakém ji často chápeme.
Shořet na popel, nechat zemřít, co už může zemřít… …nám přináší vnitřní svobodu.
Hlavní smysl je detachment – neulpívání. To je zásadní kvalita Šivy. Nelpět na ničem. Můžeš tvořit, udržovat, opečovávat, ale nelpi, nedrž.
Není to zdaleka jen o majetku nebo vztahu k druhým. Učit se nelpět je dobrý tréning i na svých osobních přesvědčeních či podvědomém držení se zuby nehty identifikace s rolí oběti a svými starými zraněními.
Je to umění pustit, co pustit můžeme.
Co nemůžeme, necháme si třeba na příště a ještě si to budeme chvíli vláčet, dokud nás to nepřestane bavit.
Ale umění nechat „zemřít“ něco než fakt přijde naše poslední chvíle, je zásadní esence svobodnějšího bytí na Zemi.
Nechme zemřít, tedy odejít, co už můžeme pustit.
Je to (od)pouštění.
Je to (sebe)léčení.
O podporu si lze požádat čisté vědomí.
Tantra praví, co je venku je i vevnitř. Stačí se na to umět naladit.
Prastaré a velmi efektivní „ladičky“ jsou mantry.
Existuje několik známých manter pro Šivu a také spousta bhajants (zpěvů). Pro spojení s vědomím Šivy se doporučuje meditovat kdykoli mezi 3. ráno a 21. večer (letos 26.2.2025) s mantrou Šivy a pak zůstat v noci co nejdéle vzhůru (tzv. vigil) a oddat se bhakti – zpěvu manter (bhajants) a také tichu a rozjímání. Mantru najdete tradičně ve Facebookové skupině Mantra sádhana, kam mantry sdílím přímo od svého učitele, u kterého jsem studovala 6 let v horkém středu Indii a cestovala na posvátná místa – yatry po celé Indii.
A více k tomu proč a jak používat mantry v části tohoto vebu Mantra meditace
Je to čas vypouštění, odpouštění a je vhodné zařadit meditaci a duchovní praxe, které vám pomohou navrátit se k sobě. Ke svému středu, k čistému vědomí, k esenci Šivy.
Maha Shiva Ratri je zároveň oslava posvátného svazku Šivy a Šakti. Nejde však o sexuální akt, jak se prvoplánově stále omýlá v rámci new age tantry, ale jde o propojení vědomí (Šivy) a energie (Šakti) v naší korunové čakře.
Blaho-dárnou vnitřní svatbu a oslavu Vědomí přeji!
Om Namah Shivaya
Dagmar Volfová ~ Kala Aryavrat
Online seminář Vnitřní žena a vnitřní muž a také seminář Šiva a šakti najdete tady.
Informace o aktuálních meditacích s mantrami najdete na webu v sekci MANTRA MEDITACE
Praxi vedoucí k cestě k sobě najdete online zde a naživo na retreatech zde.
Článek vyšel tiskem v časopise Jóga dnes v březnu 2024.
Článek lze sdílet celý přes tlačítko „sdílet“ nebo jako citace vždy ale s uvedením jména autorky.