Druhá čakra, Swadhistana se překládá jako „místo emocí“ a řada učitelů ji označuje za “černou ovci” čakrového systému. Možná proto, že se obávají té intenzivní energie emocí a vědí, kam nás může zavést, když nejsme bdělí. Ačkoliv se druhá čakra zobrazuje na populárním čakrovém semaforu oranžovou barvou, bývá vnímána černě jako nevědomost (ignorance) a někteří mí prvotní učitelé jógy v Asii od pozornosti na duhou čakru zrazovali, že už jí máme my na západě až příliš rozvinutou. Ale já si myslím něco jiného. Naopak, potřebujeme element vody harmonizovat a dát si laskavou pozornost bez přehnané (sebe)kritiky.
V symbolice Swadhistany najdeme měsíc, tedy srpek měsíce a lotos se šesti okvětními lístky.
Kšétam (vstup) čakry je vpředu na úrovni stydké kosti, tedy v podbřišku.
Božstva, která jsou spojována s touto čakrou, jsou Višnu, který je známý jako udržitel vesmíru a “bůh vody” a Rakini, ta je bohyní rostlinného světa, proto se pro harmonizaci doporučuje obecně spíše vegetariánská strava a zelenina
Bidža mantra: VAM
Element: vody
Energeticky reguluje močový systém (včetně ledvin), reprodukční orgány a také menstruaci.
Smysl: chuť (… i mít nebo nemít na něco chuť….)
Smyslovým orgánem je jazyk, který je skrze tělo propojený až do pánevního dna. Práce s jazykem, tedy různé pohyby jazyku v ústech a uvolňování tohoto svalu mají vliv na druhou čakru, a tím i naše emoční prožívání, cítění, myšlení.
Symbolickým zvířetem je krokodýl, který je nositel nevědomí a zobrazuje tak náš nevědomý vnitřní život a reakce, včetně poživačnosti.
Povahově ale můžeme říci, že “druhočakrové zvíře” je i kočka, která se umí zařídit podle toho, co potřebuje a dělá jen to, co se jí líbí.
Energetické proudění brzdí, až blokuje, pocit studu, odmítání svého těla, odmítání sebe. Obecně je to pro nás často velké téma, protože jsme se až příliš přizpůsobili vlivu okolí a nepřijímáme pak realitu, jakou uvnitř sebe máme. Chceme být dokonalým obrazem pro společnost (i sebe), proto není snadné nahlédnout dovnitř a přijmout, že dokonalost neexistuje. Každý máme svůj stín, který potřebujeme s odvahou rozpoznat a uznat jako naši součást.
Přetlak v čakře způsobuje podléhání lákadlům a „ztracení se“ v labyrintu života: zmatenost, dezorientace, lpění pouze na požitcích a neochota transformovat, tedy tvořivě přeměňovat to, co se uvnitř nás odehrává.
Emoce a sebepřijetí
Element vody má velkou očistnou sílu – uvnitř i vně. Denně omýváme naše těla, vnímáme proud vody na pokožce, ale proudění vody si zaslouží i naše tělo uvnitř. Když naše emoce stagnují, tak nám vnitřní rybníček doslova zapáchá. A pokud je nezpracováváme, jen potlačujeme, někdy přijde výbuch jako natlakovaný papiňák. Emoce, E-motio je vlastně energie v pohybu. Není dobrá a špatná energie, jde o to, jak s ní naložíme. Učíme se tedy s touto energií zacházet. Například i praxí jógy, tantrické jógy, kontinuum movement, intuitivním pohybem, tai-ťi, chi-kungem, zpěvem či tancem.
Pro práci s emocemi je důležitý náš vnitřní pozorovatel, svědek. Proto je zásadní i praxe s pozorností do těla, abychom dokázali cítit, co se v nás děje. Bez nekonečného (sebe)posuzování. Když jsme byli malí, zvykli jsme si slyšet, že některé naše projevy, emoce jsou žádoucí a jiné ne. Tak jsme ty „méně žádoucí“ potlačili a tím se dostaly do tzv. stínu. Nejen emoce, ale i myšlenky atd.
Každý člověk si tak v sobě vytváří 13.komnatu, kam moc nechce chodit.
Nejde o to, že by byla tak strašidelná, jde o to, že se kvůli ní cítíme „neakceptovatelní“ tj. nepřijatelní.
Je to velké téma sebepřijetí – přijímání se i s tím, co považujeme za své chyby a neduhy.
Tématem druhé čakry je i naše postavení ve společnosti – člověk jako společenský tvor, naše nutkavá potřeba být přijati okolním světem – až pak „budeme mít hodnotu“. Sbíraní lajků na sociálních sítích, touha se zalíbit i populismus jsou často projevy zranění z dětství.
Práce s emocemi a vnitřní energií spolu s opravdu svědomitým a (sebe)zodpovědným vnímáním svého vnitřního světa, mentálních procesů a rozpouštění traumat v nás uložených je klíčem k plnohodnotnému životu nejen ve společnosti, ale především sami se sebou.
Člověk jako tvor sociální
V rámci těla je důležitá péče o kyčle, které souvisí s našimi vztahy. Člověk jako společenský tvor a jeho touha někam patřit a být přijatý.
Kyčle nás upozorňují i na téma “Quo vadis” tedy: Kam kráčíš?
Tak jako všechny naše klouby, potřebují i kyčle jemný a laskavý přístup. Synoviální, tedy kloubní tekutina, která je promazává, se tvoří lépe skrz jemný pohyb, až mikropohyb. Není vhodné podporovat hypermobilitu (ani v kyčlích) a hodí se i upozornění, že spousta zajímavých jógových preclíků, které vídáme na fotografiích, může způsobit i chronické bolesti a další obtíže.
Je dobré zamyslet se nad motivací, proč toužíme mít nohy za krkem či umět široký rozštěp. Není to pro každého a může to být zbytečné ničení vlastního těla kvůli nějaké představě. Smysl jógové praxe tkví jinde.
Předvést se za každou cenu, či mít co nejvíce followerů na sociálních sítích, je právě jedním z temných aspektů druhé čakry. I takové to běžné sbírání “lajků” za své příspěvky je podvědomá touha se zalíbit. Jsme stále v sociálním kontaktu a tím vlastně sociálně přetížení. Je dobré si uvědomit, do čeho se zamotáváme a kolik energie tomu dáváme. Fenomén sociálních sítí na tom staví a tím podporuje závislost na sebepotvrzení, kterou v sobě máme. Chceme někam patřit a doufáme, že známí i neznámí lidé nás budou mít rádi.
Algoritmy zobrazování příspěvků na sociálních sítích však řídí umělá inteligence, jejíž existence si nejsme vědomi a nevnímáme tak ani jaký dopad to na nás má. Algoritmus umí určit, co se nám bude líbit, co budeme sledovat a vypočítat naše rozhodnutí, často i dříve než ho učiníme sami. Ukazují nám takové příspěvky, abychom klikali dále, sdíleli, „lakovali“ a nabízejí více přátel pro více obsahu ke sledování. Co my děláme podvědomě, umí algoritmus vypočítat. K tomuto tématu doporučuji snímek „The social dilema“. Množství obsahu a informací, které internet nabízí je nezměrné. Tím, že se mnohdy neznáme, je ovšem zcestné se vzájemně srovnávat a hodnotit. Na sociálních sítích si totiž každý prezentuje jen kousíček, obraz sebe. Jen to, co chce být prezentováno. Není to celá pravda. Přesto vzniká představa, že někoho známe, protože sledujeme jeho sociální sítě. Je důležité si uvědomit, že je to vše hra. Hra o energii a druhočakrový tanec o pozornost a (sebe)přijetí.
Mnoho známých lidí show byznysu má významnou aktivitu druhé čakry, která je dělá oslnivými. Zároveň je potřeba pracovat se stinnou stránkou přílišné touhy po pozornosti, která někdy končí i u zbytečného vyvolávání dramat a titulků bulvárních plátků. Pozornost je energie. Emoce jsou energie. Kam ji posíláme?
Sociální sítě přinesly v něčem nový fenomén. Do té doby jsme usilovali o přijetí od těch nejbližších a touhy neměly takový dosah. Měli jsme maximálně desítky přátel. Teď máme najednou tisíce “přátel”, které sledujeme a zároveň se jim chceme zalíbit. Vždycky se to nakonec ale stočí k tomu, že chceme být oceněni a přijati svými rodiči. Tam je ten kořen. Ovšem nelze být přijatý někým, koho nepřijímáme sami. Je to zamotaný kruh. A hodí se i meditativní otázka do svého nitra: Co je pro mne sebepřijetí? Co je to pro mě teď a tady. Ne až budu vypadat tak a tak, až budu mít úspěch, tolik obdivovatelů …až mě máma nebo táta pochválí. Je to velké téma, často celoživotní a je dobré jej v sobě mít zvědoměné, tedy být pozorovatelem svého vnitřního univerza, ve kterém se toho tolik děje. Abychom pochopili, co vlastně řídí naše potřeby a jejich naplňování. Až pak jsme svobodí.
Psychosomatika druhé čakry
Z pohledu psychosomatiky, v praxi péče o druhou čakru je velmi důležité i uvolňování stažení a přetlaku v oblasti křížové kosti a beder. Ačkoliv jsme možná zvyklí na snahu tělo více posilovat, zásadní je uvolňování, zejména svalu psoas (iliopsoas), kterému se také přezdívá sval duše. Je často stažený traumatickými zážitky, pocity ohrožení a nedůvěry v život už z raného dětství či až prenatálního období. Chronické bolesti beder jsou často způsobeny právě stažením svalu psoas, který vede až do kyčlí a tak i při případné bolesti kyčlí či beder je potřeba opečovat iliopsoas. Jemně a vědomě. “Vyschlý psoas” omezuje naše prožívání. Je to tedy proces vnitřního zavlažování. Šťavnatost tohoto svalu souvisí s pocitem bezpečí a zdravém prožívání a zpracováváním emocí. Proudící voda v těle je i vyživující pro zdravou sexualitu.
Je zajímavé, že pro druhou čakru je mezi jógovými pozicemi asi nejchudší výběr. Ona druhá čakra se svou emocionalitou a šťavnatostí je právě strašákem pro asketické jógíny, kteří se snažili vyhnout lákadlům obyčejného pozemského světa a jak začínáme chápat, orientovat se v lákadlech světa a neztratit se v nich, není úplně snadné, zvláště pokud neznáme sami sebe a své podvědomé motivace. Je to velká výzva k odvážnému sebepoznávání.
Z jógových praktik si připomeňme alespoň jógový dřep, pozici bohyně, jemné pohyby pánví – osmičky, kroužení, pozici ryby bez záklonu hlavy nebo kobylky s bradou opřenou o zem a pěstmi pod stehny. Kam jde naše pozornost, tam proudí energie. Příjemná je i pozice v leže na zádech s pokrčenými koleny pro uvolňování beder, odevzdávání se gravitaci. Z pranajámových technik s elementem vody v nás pracují například šítalí a sitkarin pranajáma. Léčivý vliv má moře – zvuk i očistná síla vody, a také horské řeky či potůčky. Když jsem žila v Indii, často jsem se nořila do očistné Maa Gangy, řeky bohyně, nyní nepohrdnu ani potůčkem v Čechách ve vedlejší vesnici.
S druhou čakrou a energií vody nejraději pracuji skrz kontinuum movement – zvuk a intuitivní pohyb, které probouzí vnitřní vodu, která má velký sebe-léčivý potenciál. Velmi blahodárný je i intuitivní tanec či orientální tance.
Praxe pro harmonizaci elementu vody a druhé čakry nás vede k přijetí sebe sama a podporuje kreativitu, fantazii a představivost.
Tajemné nevědomí
Při zpívání manter u pozdravu slunce se setkáme s Hiranyagarbha („zlaté vejce“ v prvotních vodách). Když energie, tedy
šakti, proudí druhou čakrou, ta se probouzí a tím i zážitky z neznámé oblasti vnitřních vod. Z mé zkušenosti to může být velmi intenzivní – do té doby moc netušíme, co máme v tomto „lůně všehomíra“ uloženo a může to být i celkem zajímavý „emoční šejkr“.
Souvisí to také s kolektivním nevědomím. Mnohé z toho (nevědomě) ovlivňuje naše normální denní fungování.
Druhá čakra je i úložiště karmy, máme v sobě tedy mentální otisky – samskáry- pozůstatky v nevědomí. Taky se zdá, že v druhé čakře je zárodek, semínko našeho cyklu rození stále v nových a nových životech.
Naše nevědomí je velmi mocné a ovlivňuje náš život v mnohem větším měřítku, než si dokážeme představit. Takový náš osobní skrytý algoritmus.
I mnoho z „osvícených mistrů“ se potýká také se zádrhely na této cestě zejména v oblasti sexuální touhy a (sebe)potvrzení v této oblasti – a je to velkým tématem jednak v józe ale i v levoruké tantře. Nepřiznaný stín mnoha učitelů může být nebezpečný pro jejich žáky. Projevuje se často jako manipulace. Pokud se rozhodneme následovat nějakého guru, je tedy vhodné nejen „důvěřuj“, ale především i prověřuj.
Podle tradiční indické literatury, když se kundalini dostane za druhou čakru, proběhne i transcendence sexuální touhy, tedy překonání toho, že nás ovládá.
Přesto bych sexuální touhu nerada sypala do pytle toho, čeho se „máme zbavit“. V běžném fungování, v partnerských vztazích a pokud se nerozhodneme být hermit (poustevník) nebo sádhak (pouze sledovat duchovní dráhu bez nutnosti angažovat se v pozemském světě), budeme se s tématy druhé čakry stále setkávat.
Řekla bych, že jim nelze utéct a věřte, že i mnozí hermiti mají více touhy než by si dokázali vůbec připustit…
I sexuální energie se manifestuje na různých úrovních vědomí, tedy “patrech čaker” různě. Na primární úrovni (první) jako potřeba se rozmnožovat, pak jako potřeba si užít (druhá), ale sexuální energie postupující výše může mít i duchovní rozměr.
„Lust is a fallen devotion“ říkával můj indický učitel.
Každopádně sexuální energie není ani špatná ani dobrá. Má neutrální charakter a je jen na nás jak s touto energií budeme zacházet.
Probouzení energie v druhé čakře není tak těžké, ale prý je výrazně těší dostat se dále za ní, právě proto, že oplývá tolika lákadly, mámení a nevědomými obsahy, které není snadne prohlédnout.
Když probuzená energie kundalíni stoupá do druhé čakry, zamíchá tímhle úložištěm a bývá to nejtěžší fáze osobního rozvoje si s tím vším poradit, neb jeden ze zádrhelů je vnitřní zmatek, letargie až deprese. Máme v sobě celou „vnitřní zoo“, kterou se učíme poznat a přijmout.
Zmatek prostě často přijde, protože to množství uloženého materiálu, který se dlouhodobou praxí probouzí může být celkem zahlcující. Co potřebujeme je silná vůle si s tím poradit neb lákadla v tématech druhé čakry jsou mnohá a kde kdo jim podlehne a stagnuje, či se v nich úplně ztratí. Důležitá je tady silná vůle překonat překážky na cestě a odolat pokušení „se v tom utopit“.
Menstruace a přijetí ženství
Druhá čakra reguluje také menstruaci – pro ženy je přijetí cyklu také velkou Odysseou sebepřijetí neb nám chybí v naší kultuře přirozený vztah k tělu a také přechodové rituály. Například rituál první menstruace, i když jsme ho často nezažily v daném čase, je léčivý v jakémkoli věku.
PMS neboli premenstruační syndrom je velmi populární termín, ale nepopulární prožitek. Můžeme se na něj podívat jako na energetické ladění se na starou bolest – i historickou, v ženských rodech, liniích. Frustrace, vztek a velmi silné emoce mohou přicházet I proto, že si nedáme čas pro sebe a na odpočinek, který tělo (právem) vyžaduje.
Menstruace je čas vhledů. Napojení na intuici, kdy odpovědi přicházejí samy, pokud si dame ten prostor. Je to meditativní spojení se zemí, se zdrojem. Kněžky v starém Řecku, Pýtie, prý věštily právě v době menstruace.
Druhá čakra pro ženy je obecně o přijetí ženství a vůbec pochopení kvalit „ženské role“ v tomto životě. K tomuto tématu doporučuji knihy Ženy, které běhaly s vlky od Clarissy Pinkoly Estés a Kořeny ženské spirituality od Terezie Dubinové. Velmi kvalitní čtení o probouzení přirozenosti a také úloze žen v historii lidstva i v propojení s našimi křesťanskými kořeny. Můžou být léčivé v rámci přijímaní své „ženské role“ a sebeuvědomění. Naladění se na to zdravé v nás.
S druhou čakrou souvisí i téma přejídání, tedy snaha nasytit se, nasytit svoje emoční vyhladovělé tělo. Anorexie patří spíše mezi prvočakrová témata (přežití), bulimie pak k tématům druhé čakry (snaha o nasycení). Přesto obvykle poruchy přijímání potravy souvisí se sebepřijetím a zabydlením se ve svém těle. Velmi léčivé jsou v tomto směru opět jemné somatické praxe, které navracejí do těla a rozpouštějí stará zamrznutí a traumata.
Očistná síla vody
Voda má očistnou sílu, dá se využít sprcha pro vědomé smytí toho, co chceme nechat odejít (náročný den..), můžeme si udělat doma i „malé moře“ – očistit se vodou slanou (nasypat do vany mořskou sůl nebo růžovou himalájskou).
Energie vody (a emocí v nás) je v rezonanci s energií měsíce, tedy měsíc na nás může mát vliv. Od úplňku s ubývající lunou můžeme v sobě nechat ubývat a odcházet to, co už nám neslouží a pak od novu nechat lunu „vytáhnout“ z nás naše dary- z nevědomí do vědomí. Je to hezká krátká meditace každý večer před spaním. V noci pak plaveme ve vodách nevědomí. Věnujme tedy pozornost i našim snům.
A ráno vypít sklenici teplé vody. Vlastně pít vodu často: aby se mohlo to staré odplavovat.
A když už se vám vůbec nic nechce, můžete si třeba zazpívat. Vibrace zvuku působí blahodárně na naši vnitřní vodu a tím i naše emoce.